Back To Top

Sukces

Skrócenie czasu cyklu pomiarowego o 50%

Oprogramowanie

CMM

Głowica pomiarowa

Dowiedz się więcej

Efektywny pomiar łopat wirnika śmigłowca

AgustaWestland skraca czas pomiaru o 50 procent

Obserwacja ruchu, górskie akcje ratownicze, transport, misje wojskowe na lądzie i na morzu: helikoptery są we wszystkich tych miejscach niezastąpione. Podstawę ich możliwości stanowi moc ich wirników.

O kliencie

Silnik helikoptera musi unosić w powietrzu tony ładunku. Kluczową rolę odgrywają elastyczne materiały złożone i optymalny aerodynamiczny kształt wirników nośnych. Nowoczesne wirniki nośne przyczyniają się również do redukcji hałasu i obniżenia zużycia paliwa. Ich profile i powierzchnie stanowią doskonałe pole do popisu dla pomiarów powierzchni zakrzywionych i swobodnych. Zgodność z tolerancjami gwarantuje, że wirniki nośne zawsze gwarantują optymalne wznoszenie przy różnych prędkościach.

Zadanie

Zakład produkcyjny AgustaWestland w Anagni we Włoszech od ponad 20 lat mierzy łopaty wirników nośnych śmigłowców, używając maszyny wysięgnikowej SMM-MT firmy ZEISS. W 2008 r. firma AgustaWestland zamówiła w Carl Zeiss maszynę wysięgnikową PRO T wyposażoną w głowicę skanującą VAST XXT TL2 na przegubie uchylno-obrotowym RDS z technologią CAA (Computer Aided Accuracy) i oprogramowaniem pomiarowym CALYPSO (typu CAD) z opcją Curve. To kompleksowe rozwiązanie zastąpi maszynę SMM-MT.

Rewolucja

Instalacja nowej maszyny pomiarowej to rewolucja w firmie. W przeszłości łopata wirnika nośnego była ustawiana na krawędzi prowadzącej. Nowy proces pomiarowy za pomocą maszyny PRO pozwala technikom oprzeć łopatę wirnika nośnego na jej spodniej części. Chociaż zmiana sposobu pomiaru oznaczała zarzucenie 20-letniej metody pomiarowej, to przyniosła ona wiele korzyści. Dzięki specjalnemu systemowi mocowania dwie łopaty wirnika nośnego można umieścić jedna nad drugą i zmierzyć je jednocześnie. Ułatwia to pomiar całego profilu aerodynamicznego łopaty wirnika nośnego: jej części dolnej, górnej i krawędzi prowadzącej. Co więcej, w firmie przestawiono się na używanie głowicy skanującej VAST XXT umieszczonej na przegubie RDS. Przegub uchylno-obrotowy pozwala na umieszczenie głowicy w dowolnym miejscu. Dlatego potrzebny jest tylko krótki trzpień zamiast układu trzpieni w kształcie litery T z długim przedłużaczem na osi Z.

Oprogramowanie CALYPSO również pozytywnie wpływa na pracę w zakładzie AgustaWestland: znacznie upraszcza wykorzystanie raportów danych pomiarowych, umożliwia import modeli CAD oraz integrację z siecią korporacyjną. Dodatkowo technik wykonujący pomiary może uruchomić programy CALYPSO i Curve za pomocą jednego interfejsu, jednocześnie korzystając z funkcji Autorun.

Efektywność

Całkowity czas potrzebny na wykonanie jednego cyklu pomiarowego został skrócony o połowę. Dzięki temu rozwiązaniu zakład AgustaWestland może zagwarantować, że produkowane w nim łopaty wirnika nośnego nadal będą spełniać najwyższe wymogi jakościowe. To dobrze, biorąc pod uwagę to, że całość maszyny oparta jest na równowadze.

O firmie

AgustaWestland, angielsko-włoski producent śmigłowców, którego właścicielem jest włoska Finmeccanica, jest kompleksowym dostawcą na rynku śmigłowców. Projekty, konstrukcja, produkcja i możliwości integracji systemów wiropłatowych, doświadczenie w branży szkoleniowej i nastawione na potrzeby klientów rozwiązania zintegrowanego wsparcia operacyjnego pozwalają firmie zapewniać klientom wojskowym i cywilnym na całym świecie niezrównaną zdolność wypełniania zadań. Fachowa wiedza firmy zapewnia użytkownikom na całym świecie najwyższej klasy pomoc w wypełnianiu misji.

 

Na naszej stronie internetowej stosujemy pliki cookie. Pliki cookie są małymi plikami tekstowymi, które są zapisywane przez strony internetowe na komputerze użytkownika. Pliki cookie powszechnie stosowane i pomagają w optymalnym wyświetlaniu stron i ich doskonaleniu. Korzystając z naszych stron użytkownik wyraża na to zgodę. więcej

OK