Maksymalna wydajność pomiarów

Napęd liniowy

Instrumenty do pomiaru konturu i powierzchni wyposażone w opatentowany napęd liniowy w osi X. Podobnie jak w przypadku lewitacji magnetycznej, rotor silnika napędu unosi się w polu magnetycznym bez stykania się z innymi elementami maszyny. W porównaniu do tradycyjnych napędów z przekładnią i wrzecionem napędy liniowe są szybsze, precyzyjniejsze i nie zużywają się.

Napęd liniowy

Napęd liniowy – precyzyjniejsze pomiary

Łatwo jest zwiększyć rozdzielczość samej głowicy pomiarowej. Jednak poprawa wyłącznie rozdzielczości nie przełoży się na jakość pomiaru, jeśli nie będzie jej towarzyszyć optymalizacja konstrukcji i napędu przesuwającego głowicę. Standardowe napędy składają się z wrzeciona, silnika i enkodera liniowego. Charakteryzują się one pewnym luzem, który ma negatywny wpływ na pomiar za każdym razem, gdy system rusza lub hamuje, jak również w ruchu posuwisto-zwrotnym niezbędnym do analizy topograficznej 3D. Konstrukcja napędów liniowych gwarantuje brak luzów. To pozwala uzyskać wysoką prędkość pomiaru – idealną w przypadku ruchu postępowo-zwrotnego podczas pomiaru topografii 3D. W porównaniu do innych systemów przesuw (dobieg / wybieg) przed rozpoczęciem pomiaru można ograniczyć nawet o 60%, co w przypadku wąskich zakresów tolerancji przekłada się na ogromne korzyści, nawet jeśli pomiar odbywa się na najmniejszej możliwej odległości. Wolny od luzu napęd liniowy umożliwia także bardzo precyzyjne pozycjonowanie – również niezbędne w przypadku pomiarów topografii.

Siedmiokrotnie szybsze niż napędy wrzecionowe

Opatentowany napęd liniowy umożliwia pomiar z prędkością 0,02–20 mm/s. W przypadku pomiarów topografii maszyna SURFCOM wykonuje pomiar do siedmiu razy szybciej niż systemy z napędem wrzecionowym. To pozwala zwiększyć przepustowość stanowiska pomiarowego i ogranicza ryzyko wpływu zmiennych,  np. temperatury, na wyniki pomiaru.

Pomiary bez tarcia o podwyższonej precyzji

Napęd liniowy nie generuje drgań: rotor napędu unosi się w polu magnetycznym bez dotykania jakiegokolwiek elementu i bez tarcia. Napęd liniowy pozwala uzyskać najlepsze w swojej klasie wartości resztkowe Rz0 na poziomie poniżej 10 nm.Tarcie powoduje zużywanie się części. Brak tarcia w napędzie liniowym oznacza, że nie zużywa on się i że nie wymaga wrzecion ani kół zębatych. Dzięki temu można zapomnieć o uszkodzeniach wrzecion czy wysokich kosztach konserwacji.