Laserowa digitalizacja odlewów dzięki skanerom laserowym

Przekładnia skrzyni biegów musi być dokładnie dopasowana do charakterystyki danego silnika w statku, aby wytłumić niebezpieczne wibracje generowane przez silnik okrętowy. Dlatego też firma VULKAN, producent przekładni skrzyni biegów i systemów kół zębatych, ma odpowiednio zróżnicowaną ofertę modeli i wersji. Na potrzeby precyzyjnych pomiarów wszystkich tych produktów firma potrzebowała rozwiązania umożliwiającego szybki i dokładny pomiar – wybór padł na skaner laserowy T-SCAN CS firmy ZEISS.

Firma VULKAN przeprowadza optyczny pomiar przekładni skrzyni biegów

Andreas Ladwig, Młodszy Specjalista ds. Wydajnej Produkcji, i Ralf Redecker, współpracownik z działu wulkanizacji, analizują segment układu.

Andreas Ladwig, Młodszy Specjalista ds. Wydajnej Produkcji, i Ralf Redecker, współpracownik z działu wulkanizacji, analizują segment układu.

Wyzwanie: pomiar różnorodnych przekładni skrzyni biegów

Przekładnie skrzyni biegów z serii RATO S firmy VULKAN składają się z kilku odlewanych części.Aby uzyskać niezbędną elastyczność, dwa z tych elementów są łączone w procesie wulkanizacji.Problem: rysunki techniczne i rzeczywiste części nie były zawsze w 100% zgodne.To oznaczało, że pracownicy poświęcali dodatkowy czas na ich obróbkę lub modyfikację.Aby udoskonalić proces produkcji, należało przede wszystkim wprowadzić precyzyjną analizę części odlewanych.„Ta seria produktów składa się z ponad 40 wersji i rozmiarów” – wyjaśnia Andreas Ladwig, Młodszy Specjalista ds. Wydajnej Produkcji.„Pomiary z użyciem suwmiarek zajęłyby lata”. Potrzebne było szybsze i bardziej precyzyjne rozwiązanie.

Wyświetlacz odległości optycznej ułatwia skanowanie.

Wyświetlacz odległości optycznej ułatwia skanowanie.

Rozwiązanie: ręczny skaner laserowy ZEISS T-SCAN CS

Firma VULKAN zdecydowała się na skaner laserowy T-SCAN CS firmy ZEISS.Tworzy on precyzyjny obraz elementu dzięki pomiarowi aż 210 000 punktów na sekundę.Na podstawie chmur punktów oprogramowanie rejestrujące dane firmy ZEISS generuje model 3D.Najpierw operator montuje elementy odlewane na uchwycie w hali produkcyjnej.Podczas skanowania kamera śledząca ZEISS T-TRACK CS+, zamontowana jest na wysięgniku niedaleko uchwytu i rejestruje ona punkty uchwycone przez skaner laserowy w wirtualnym systemie współrzędnościowym.

Szybkie pomiary dzięki ręcznemu skanerowi laserowemu firmy ZEISS

Ralf Redecker, pracownik działu wulkanizacji, tworzy obraz przekładni skrzyni biegów laserem T-Scan. Już widać pierwsze pozytywne skutki optymalizacji procesu pomiaru.

Ralf Redecker, pracownik działu wulkanizacji, tworzy obraz przekładni skrzyni biegów laserem T-Scan. Już widać pierwsze pozytywne skutki optymalizacji procesu pomiaru.

Korzyści: szybki obraz, mniej odrzutów

Przy użyciu oprogramowania INSPECTplus firmy ZEISS Ladwig i jego współpracownicy porównali modele CAD z modelami wygenerowanymi podczas skanowania.Następnie zaktualizowali dotychczasowe modele CAD i wysłali do dostawcy części odlewanych.Próbki nowych odlanych części poddali wstępnym pomiarom z użyciem skanera laserowego.„Wszystko zajmuje bardzo mało czasu” – mówi Ladwig. „Jeśli mój współpracownik wykona skanowanie rano, a ja popołudniu mam czas na analizę, skanowanie próbki danego podzespołu możemy wykonać w ciągu jednego dnia roboczego.Wcześniej zajmowało nam to kilka tygodni”.Proces optymalizacji przełożył się na znaczny spadek liczby odrzuconych produktów oraz czasu poświęcanego na korektę części.