Breyden: Zrównoważona produkcja tarcz hamulcowych w Niemczech
27 listopada 2024
Europejski lider rynku tarcz hamulcowych do samochodów
W swoim zakładzie w Breidenbach, w Niemczech, dostawca motoryzacyjny Breyden (dawniej Buderus Guss) produkuje rocznie około 15 milionów tarcz hamulcowych do samochodów osobowych. Do produkcji swoich części europejski lider rynku wykorzystuje zarówno złom przemysłowy, jak i materiały pochodzące z recyklingu z własnej produkcji, oferując w ten sposób swoim klientom bezpieczny produkt zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju. Podczas produkcji odbywa się zautomatyzowana kontrola jakości przeprowadzana przez system ScanBox serii 4. Kompaktowa optyczna maszyna pomiarowa jest w stanie skontrolować do 190 tarcz hamulcowych dziennie. Jeśli wykryje odchyłki, przesyła wygenerowane dane pomiarowe do produkcji w czasie rzeczywistym, aby umożliwić dostosowanie parametrów procesu.
Historia techniki pomiarowej w Breyden
Przedstawiamy fascynujący świat odlewni Breyden – partnera rozwojowego i dostawcy międzynarodowego przemysłu motoryzacyjnego. Poznaj proces produkcji tarcz hamulcowych do samochodów – od wyboru materiałów, tworzenia form i odlewania, po zautomatyzowaną kontrolę jakości przy użyciu ZEISS ScanBox.
Zablokowana zawartość stron trzecich
Odtwarzacz wideo został zablokowany w związku z Twoimi preferencjami plików cookie. Aby zmienić ustawienia i odtworzyć wideo, kliknij poniższy przycisk i wyraź zgodę na użycie „funkcjonalnych” technologii śledzenia.
Ochrona środowiska i efektywność kosztowa idą w parze
Za sprawą swoich produktów, procesów i know-how firma Breyden zobowiązuje się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju i efektywnego gospodarowania zasobami. Ochrona środowiska jest stałym elementem kodeksu postępowania firmy i jest równie ważna jak jakość tarcz hamulcowych i ekonomiczna działalność. Każda tarcza hamulcowa wyprodukowana w fabryce nadaje się w 100% do recyklingu. Tarcze są dostarczane do wszystkich niemieckich producentów OEM i wielu międzynarodowych producentów samochodów. Aby sprostać dużemu popytowi, konieczne jest wytapianie ponad 1000 ton płynnego żelaza dziennie.
Dzięki optycznej maszynie pomiarowej 3D ScanBox serii 4 tarcze hamulcowe i formy piaskowe są poddawane automatycznym pomiarom i inspekcjom w ciągu kilku minut.
Kontrola jakości podczas produkcji trzyzmianowej
Po zakończeniu odlewania w formach piaskowych, części związane z bezpieczeństwem są sprawdzane pod kątem dokładności wymiarowej. „Jeśli chodzi o solidność, finalna tarcza hamulcowa musi być zgodna ze specyfikacją” – wyjaśnia Steffen Sasse, manager ds. odlewnictwa w Breyden. Po zamontowaniu dopuszczalne jest jedynie niewielkie odkształcenie tarczy hamulcowej. Ponieważ podczas procesu hamowania tarcza hamulcowa jest narażona na ekstremalne obciążenia o temperaturze do 700 stopni Celsjusza, Breyden produkuje wentylowane tarcze hamulcowe, które odprowadzają ciepło z wnętrza części przez kanał wentylacyjny na zewnątrz. Ewentualne odchyłki i wynikające z nich straty jakości są ograniczone przez wcześniej zdefiniowane tolerancje. Określają one, jakie odchyłki od wartości nominalnej są dozwolone – i kiedy tarcza hamulcowa jest uznawana za nieodpowiednią, a zatem nie nadaje się do użytku bez obróbki dodatkowej. Dane do porównania są tworzone za pomocą optycznej maszyny pomiarowej ScanBox serii 4 podczas trzyzmianowej produkcji. Dzięki temu precyzyjne i powtarzalne wyniki pomiarów pozwalają na szybką kontrolę pierwszej sztuki.
Dzięki ScanBox jesteśmy w stanie błyskawicznie zdigitalizować całą część, a następnie określić różne wymiary rysunku, tworząc GD&T, a także przekroje lub kolorystyczne mapy odchyłek.
Breyden opracowuje swoje produkty w taki sposób, aby były one przyjazne dla środowiska i nadawały się do recyklingu oraz dąży do minimalizacji emisji, odpadów, ścieków i zużycia energii we wszystkich procesach produkcyjnych.
Breyden pokrywa 20 procent europejskiego zapotrzebowania na tarcze hamulcowe do samochodów osobowych i zaopatruje wszystkich renomowanych producentów samochodów w Europie, a także klientów w Japonii i Korei Południowej.
Specjaliści z obszaru techniki pomiarowej w Breyden mierzą do 190 tarcz hamulcowych dziennie za pomocą ScanBox serii 4 – odchyłki są przekazywane do produkcji w czasie rzeczywistym.
Marcel Nickel, ekspert w dziedzinie optycznej techniki pomiarowej w Breyden, analizuje tolerancje GD&T wcześniej zdigitalizowanej tarczy hamulcowej w oprogramowaniu ZEISS INSPECT.
Marcel Nickel jest przekonany o łatwości obsługi systemu ScanBox – intuicyjny Kiosk Interface umożliwia pełną digitalizację części za naciśnięciem jednego przycisku. Specjalista w dziedzinie techniki pomiarowej jest bardzo zadowolony z systemu ScanBox: „Jestem zachwycony dokładnością wymiarową, z jaką możemy produkować części odlewane. Co więcej, kontrola podczas produkcji pokazuje nam, że nasz proces jest stabilny i prawie nie generujemy odrzutów”.
Udostępnij tę stronę
Breyden GmbH
Firma Breyden została założona w 1913 roku i posiada kilka zakładów w Hesji: najnowocześniejsze odlewnie, zakłady produkcyjne i przetwórcze w Breidenbach i Lollar, a także Centrum Innowacji tarcz hamulcowych w Ludwigshütte.