Od sportów motorowych po lotnictwo: Sukces spółki Poggipolini
4 grudnia 2024
Włoska spółka Poggipolini S.p.A. została założona w 1950 roku przez Callisto Poggipoliniego. Specjalizuje się w opracowywaniu i produkcji krytycznych elementów łączących, komponentów strukturalnych i systemów. Wykorzystując tytan i specjalne stopy stali, firma kontynuuje rozwój i produkcję wysoce precyzyjnych komponentów i systemów w Bolonii.
Po 30 latach zaopatrywania czołowych zespołów ze świata sportów motorowych, w 2010 roku kierownictwo firmy postanowiło wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności w sektorze lotniczym. Transformacja zakończyła się sukcesem, a w 2020 r. przemysł lotniczy stanowił już 60 procent przychodów firmy. Obecnie firma prowadzona jest przez Stefano Poggipoliniego, jego żonę Rosannę i ich syna Michela.
Zablokowana zawartość stron trzecich
Odtwarzacz wideo został zablokowany w związku z Twoimi preferencjami plików cookie. Aby zmienić ustawienia i odtworzyć wideo, kliknij poniższy przycisk i wyraź zgodę na użycie „funkcjonalnych” technologii śledzenia.
Od sportów motorowych po lotnictwo
Firma Poggipolini weszła do branży wyścigowej w 1970 roku z jasnym celem: zminimalizować masę elementów dla zespołów wyścigowych. W tym czasie firma była jedną z niewielu produkujących tytanowe śruby, które są o około 40 procent lżejsze od śrub stalowych przy zachowaniu tej samej wytrzymałości na rozciąganie. Zespoły sportów motorowych, w tym Porsche i Ferrari, w latach 80. zainteresowały się tymi śrubami o niższej masie. Jednak w 2009 roku zmiany w przepisach dotyczących sportów motorowych doprowadziły do nagłego 65-procentowego spadku sprzedaży Poggipolini z powodu ograniczeń dotyczących liczby silników na zespół. Niemniej jednak kierownictwo firmy szybko zareagowało na te zmiany rynkowe, koncentrując się na pozyskiwaniu dodatkowych klientów z branży lotniczej.
W 2010 r. rodzina Poggipolini podjęła strategiczną decyzję o rozpoczęciu produkcji krytycznych systemów mocujących dla sektora lotnictwa. Ta zmiana, obejmująca transfer i certyfikację rozwiązań mocujących ze sportów motorowych do przemysłu lotniczego, nie obyła się bez wyzwań. Jednak, jak z dumą stwierdza Stefano Poggipolini, dyrektor generalny Poggipolini: „Nie było to łatwe, ale udało nam się”. Ta śmiałość w odkrywaniu nowych rynków była stałym motywem w historii firmy. To właśnie ta odporność i determinacja sprawiły, że Poggipolini rozwinęło się z małego warsztatu w odnoszącą sukcesy firmę.
Szybkie kucie na gorąco w Poggipolini stwarza nowe możliwości
Szybkie kucie na gorąco umożliwia firmie ugruntowanie silnej pozycji w przemyśle śmigłowców, lotnictwa, hipersamochodów oraz sportów motorowych. Ten innowacyjny proces ułatwia produkcję krytycznych elementów łączących wykonanych z tytanu i Inconelu szybko, elastycznie i w konkurencyjnych cenach, nawet w małych ilościach. Otwiera to klientom możliwość wykorzystania tytanu jako alternatywy dla tradycyjnych stalowych elementów złącznych. Oprócz śrub i wkrętów, Poggipolini produkuje również wiele innych części dla przemysłu lotniczego, w tym obudowy dronów, pancerze i elementy przekładni helikopterów.
W przemyśle lotniczym obowiązują rygorystyczne przepisy bezpieczeństwa, a rozwiązania ZEISS pozwalają spełnić bardzo wysokie standardy.
Gwarantowana niezawodność
„Kluczem do sukcesu w przemyśle lotniczym zawsze była – i nadal jest – wysoka niezawodność naszych części” – wyjaśnia Stefano Poggipolini, dyrektor generalny Poggipolini. „Aby zapewnić bezpieczeństwo funkcjonalne komponentów o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa w lotnictwie i kosmonautyce, przeprowadzamy liczne testy i analizy w naszym laboratorium jakości”. Kluczową rolę w tym procesie odgrywają współrzędnościowe systemy pomiarowe firmy ZEISS, z którą utrzymujemy długotrwałą i niezawodną współpracę. Od 1999 roku korzystaliśmy z pięciu urządzeń, w tym jednego ZEISS PRISMO ultra, dwóch ZEISS PRISMO, jednego ZEISS O-INSPECT i jednego ZEISS DuraMax. Decyzję o wyborze współrzędnościowych systemów pomiarowych ZEISS podjął Giacomo Michelini, kierownik ds. jakości i szef laboratorium pomiarowego w Poggipolini. „Rygorystyczne przepisy bezpieczeństwa obowiązujące w przemyśle lotniczym wymagają od nas spełniania bardzo wysokich standardów, a rozwiązania ZEISS pozwalają nam to osiągnąć” – dodaje.
Certyfikacja i bezpieczeństwo procesów
Poggipolini starannie nadzoruje każdy etap procesu produkcyjnego, aby zapewnić uzyskanie i utrzymanie niezbędnych certyfikatów. Na przykład Giacomo Michelini wykorzystuje wysoce precyzyjną maszynę ZEISS PRISMO ultra do kontroli obudów dronów. Uważa ZEISS PRISMO ultra za przewagę konkurencyjną, oferującą objętość pomiarową 1600 x 3000 x 1000 mm. Poggipolini ma największą i jedyną maszynę we Włoszech. Dzięki technologii navigator maszyny ZEISS PRISMO, współrzędnościowy system pomiarowy pozwala mierzyć wiele elementów samolotu jednocześnie, z automatyzacją i dużą prędkością, przy jednoczesnym zapewnieniu dokładności. Wyniki pomiarów są rejestrowane do celów jakościowych i wykorzystywane jako podstawa do optymalizacji i działań naprawczych. Giacomo Michelini nie ma wątpliwości: „Rozwiązania ZEISS dają nam pewność, że produkujemy zgodnie z normami”.
Giacomo Michelini jest szefem laboratorium pomiarowego w Poggipolini i jest odpowiedzialny za zapewnienie jakości
Poggipolini S.p.A. jest renomowanym włoskim dostawcą dla branży lotniczej i wyścigowej. Firma specjalizuje się w opracowywaniu i produkcji krytycznych elementów łączących, komponentów strukturalnych i systemów oraz jest zaangażowana w zapewnianie jakości swoich części dla sektorów o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa.