Lepsze niż złoto

Niecałe dwie dekady temu firma Haager GmbH & Co. KG produkowała tylko zapięcia, oczka i inne akcesoria z metali szlachetnych dla przemysłu jubilerskiego. Jednak w przeciwieństwie do wielu innych producentów biżuterii z Pforzheim, ta firma przetrwała kryzys branży dzięki dalekowzrocznemu dostosowaniu modelu biznesowego. Zamiast produkować części jubilerskie, firma generuje dziś 90% swoich przychodów dzięki akcesoriom dla producentów urządzeń techniki medycznej. Haager gwarantuje między innymi wymaganą do tego precyzję za pomocą ZEISS O-INSPECT, a precyzyjną regulację pomiarów zapewnia również urządzenie do ustawień kątowych trzpieni pomiarowych firmy ZEISS.

Jak rozwiązania ZEISS wspierają sukces spółki Haager?
ZEISS O-INSPECT
ZEISS CALYPSO
ZEISS FixAssist
Osiągnięcia:
  • Szybsza kontrola procesu
  • Krótszy czas przygotowania maszyn do produkcji

Urządzenia do konfiguracji trzpieni skracają czas przygotowania maszyny i zapobiegają błędom nieprawidłowego ustawienia kątowego trzpieni

Od biżuterii do przemysłu medycznego

Minęło 15 lat, odkąd starszy partner firmy Haager GmbH & Co. KG wrócił z targów z nowym pomysłem; zamiast jak w przeszłości zajmować się wyłącznie produkcją biżuterii, firma powinna skupić się na branży medycznej. Stało się tak dlatego, że niemiecki przemysł jubilerski, który miał swoją siedzibę głównie w „Złotym Mieście” Pforzheim, przechodził trudne chwile. Haager zajmował się od początku małymi projektami dla indywidualnych producentów medycznych, aby rozwinąć niezbędną wiedzę specjalistyczną w nowym obszarze. „Jest rzeczą oczywistą, że wymagania dotyczące precyzji i jakości powierzchni są znacznie wyższe w przemyśle medycznym niż w branży jubilerskiej. Jednak podstawowe warunki do osiągnięcia tego były zdecydowanie możliwe” - mówi Stephan Lehnert, szef kontroli jakości w firmie Haager. Reakcje klientów na jakość produktów zachęciły obecnego starszego partnera do stopniowego inwestowania w bardziej precyzyjne maszyny i do poszerzania przestrzeni produkcyjnej. Wysokie inwestycje opłaciły się, mówi Lehnert: Średniej wielkości firma może również zagwarantować tolerancje rzędu kilku mikronów, a „nasze moce produkcyjne wkrótce zostaną wyczerpane w wyniku wzrostu zamówień a w ich wyniki przychodów”. Utrzymywanie wysokiej jakości produktów Haager wspierane przez pełną rejestrację danych pomiarowych. „Rejestrujemy wszystko, co jest obecnie możliwe, od danych maszynowych po dane dotyczące jakości i generujemy na ich podstawie informacje, które optymalizują nasze procesy i naszą jakość” - wyjaśnia Lehnert.

Stanowisko pracy w Haager GmbH
Każde stanowisko wyposażone jest w przenośne przyrządy pomiarowe, które automatycznie wprowadzają zmierzoną wartość do planu pomiarów.
Montaż endoskopu
Stephan Lehnert demonstruje zasadę działania przystawki do endoskopu, która umożliwia lekarzom usunięcie np. tkanki żołądka i jelita przy minimalnie inwazyjnej operacji.

Przygotowany do strategii zero defektów

Firma zatrudniająca 35 pracowników przez ostatnie sześć lat wdrażała formułę sukcesu opartą o kompleksowe pozyskiwanie i ciąglą analizę danych w trakcie całego procesu produkcyjnego. Sukcesy są już widoczne: czas przezbrajania, a tym samym przestoje maszyn zostały zoptymalizowane, a statystyczna ocena danych jakościowych oznacza, że ​​„możemy teraz również wcześniej rozpoznać, czy procesy przebiegają stabilnie i które punkty musimy zoptymalizować”. W opinii Kierownika ds. Jakości, stała i proaktywna optymalizacja oddziela ziarno od plew w ostatniej analizie. Wie on jedno z całą pewnością: w przyszłości producenci z sektora medycznego będą chcieli montować w swoich produktach części od swoich poddostawców bez czasowej i kosztowej kontroli. A dostawcy, którzy nie stosują tak zwanej strategii "zero defektów" jako konkretnego celu, bardzo szybko zostaną wyeliminowani - na stałe. Lehnert może to zrozumieć: na przykład metalowa część do endoskopii wyprodukowana w Pforzheim jest wyposażona w soczewkę i chip z Japonii. Jeśli metalowa część za 17 euro z Pforzheim nie odpowiada obiecanej jakości, producent marnuje ponad 3000 euro według Lehnerta. Do strat nalezy doliczyć reputacja dostawcy wyrobów medycznych, zwłaszcza w przypadku wyrządzenia krzywdy pacjentom. Dlatego pracownicy firmy Haager GmbH traktują kwestię jakości jako prirytetową i pokładają zaufanie w systemie ZEISS O-INSPECT, który zapewnia precyzyjny pomiar tolerancji kształtu i położenia.

„Gdy wyjaśniliśmy, że nasze ustawienia kątów są precyzyjne, ponieważ korzystamy z FixAssist, kierownicy jakości naszych klientów przyjechali, aby sprawdzić to osobiście. Bardzo szybko umieścili swoje trzpienie na naszym urządzeniu FixAssist. Ku ich zaskoczeniu, wyniki były zgodne z naszymi”.

Stephan Lehnert, Dział Kontroli Jakości

Jakość i procesy pod kontrolą

Było kilka powodów decyzji zakupu maszyny ZEISS. Po pierwsze szeroka popularnośc tego rozwiązania w branży medycznej. Dzieje się tak, ponieważ wdrożenie strategii „zero defektów” wymaga „intensywnej współpracy między kierownikami ds. jakości we wszystkich obszarach firmy”. Lehnert przywiązywał również dużą wagę do intuicyjnej obsługi i łatwego programowania: „Przyjrzeliśmy się kilku maszynom pomiarowym, a precyzja i łatwa obsługa ZEISS O-INSPECT zrobiły na nas wrażenie”. Firma Haager produkuje dużą liczbę części w małych partiach i może zaoszczędzić wiele godzin pracy, jeśli można szybko stworzyć program pomiarowy. Ta rodzinna firma oszczędza teraz jeszcze więcej czasu, współpracując również z ZEISS FixAssist. Jest to urządzenie, które umożliwia znacznie szybszy montaż układów trzpieni. Coś, co w skomplikowanych systemach trzpieniowych zajmowało do 2 godzin, można teraz zrobić za pomocą FixAssist w kilka minut: zacisnąć płytkę, odkręcić śruby kluczem sześciokątnym i wyregulować położenie kątowe trzpieni. Gdy regulacja jest idealna, wystarczy dokręcić śruby. Zanim wprowadzono FixAssist co najmniej dwa trzpienie rubinowe kosztujące po 150 euro każdy i co miesiąc trafiały do ​​kosza, ponieważ spadały na podłogę podczas regulacji. UrządzenieFixAssist zapobiega również ustawieniu, które mogłoby spowodować kolizję trzonem trzpienia, a tym samym generować nieprawidłowe wyniki pomiaru. Lehnert wie, że coś takiego może się łatwo wydarzyć. Pamięta skargę klienta, która ostatecznie zakończyła się pozytywnym skutkiem dla Haagera dzięki FixAssist. „Po tym, jak wyjaśniliśmy, że nasze ustawienia kąta są precyzyjne, ponieważ pracujemy z FixAssist, menedżerowie ds. jakości naszych klientów przybyli, aby się przekonać. W mgnieniu oka zmontowali trzpień na naszym FixAssist. I ich wyniki zgadzały się z naszymi”. Dla Lehnerta, który pracuje w firmie Haager od 2011 r., ta stała i wzajemna walka o przestrzeganie wymaganych standardów jakości sprawia, że ​​jego praca jest „niezwykłym wyzwaniem”. Oprócz względnej niewrażliwości branży na kryzysy, człowiek, który uczył się zawodu w firmie zajmującej się czystą biżuterią, osobiście uważa, że ​​branża medyczna jest „lepsza niż złoto”.

Praca z ZEISS FixAssist
ZEISS FixAssist bezpiecznie podtrzymuje trzpień, a operator może łatwo ustawić kąt obiema rękami i go wyregulować.
O spółce Haager GmbH

Haager to innowacyjna firma z długimi tradycjami, która obecnie jest zarządzana przez piąte pokolenie tej samej rodziny. Nowe metody produkcyjne, takie jak toczenie CNC, frezowania i technika laserowa, udoskonaliły i uprzemysłowiły produkcję biżuterii. Dzięki temu wyrób części z precyzją do tysięcznej części milimetra stał się możliwy. Wiedza produkcyjna pozwoliła tej rodzinnej firmie nawiązać współpracę partnerską z producentami towarów o najwyższej jakości i funkcjonalności oraz wygenerować około 90% przychodów w sektorze techniki medycznej. Wśród klientów tej rodzinnej firmy z Pforzheim wymienić można wielu globalnych graczy z branży techniki medycznej, którzy doceniają jakość precyzyjnie toczonych i frezowanych części. Firma zatrudnia obecnie 35 osób.