Prowadzenie pojazdów + Mobilność

Soczewki stworzone z myślą o komforcie prowadzenia pojazdów

Jak soczewki ZEISS mogą zmniejszyć stres i poprawić bezpieczeństwo kierowców.

11 kwietnia 2022
  • Soczewki stworzone z myślą o komforcie prowadzenia pojazdów

Prowadzenie samochodu – wiele osób je uwielbia, ale dla większości jest to konieczność, która zapewnia nam większą niezależność. Jednakże badania wykazały, że wiele osób czuje się niepewnie i nerwowo za kierownicą, zwłaszcza w warunkach słabego oświetlenia: w deszczu, mgle oraz o brzasku i zmroku. Podczas prowadzenia samochodu najważniejsza jest dobra widoczność, która zwiększa bezpieczeństwo i pozwala zapobiegać wypadkom. Gdy widoczność jest słaba, szybciej się męczymy, a czas reakcji wydłuża się. Ale czego tak naprawdę potrzebują kierowcy, którzy chcą się cieszyć dobrym widzeniem? Jakim wymaganiom muszą sprostać współczesne okulary do samochodu? ZEISS przeanalizował te kwestie bardzo szczegółowo.

Jak ważne jest dobre widzenie podczas prowadzenia pojazdu? Kiedy mogą wystąpić problemy z widzeniem?

1. Problemy z widzeniem mogą pojawiać się podczas niepogody, rankiem, o zmroku oraz nocą.

Zjawisko to – nazywane kurzą ślepotą – zniechęca wiele osób do prowadzenia pojazdu w warunkach słabego oświetlenia lub nocą. U źródeł tego zjawiska leży fakt, że nocą, o zmroku oraz przy słabym oświetleniu (deszcz, mgła, śnieg) nasze oczy stoją przed całkiem innymi wyzwaniami. Źrenice są rozszerzone, co prowadzi do gorszej ostrości niż za dnia, gdy źrenicą są zwężone. Jedną z konsekwencji jest gorsza ocena odległości, przez co kierowcy mogą poczuć się mniej pewnie i nerwowo.

Oznacza to, że potrzebne są soczewki do jazdy samochodem, które pozwoliłyby na lepszą ocenę odległości w warunkach słabego oświetlenia.

2. Problemy ze wzrokiem wywołane odblaskami

Kierowcy często irytują się odblaskami wywołanymi przez reflektory nadjeżdżających pojazdów, lampy uliczne oraz odbicia światła. Jest to szczególnie uciążliwe o zmroku i nocą, gdy źrenice rozszerzają się. Zarówno badania rynku, jak i dowody naukowe wykazały, że wrażenie oślepienia jest związane w szczególności z nowoczesnymi technologiami oświetleniowymi, w szczególności reflektorami samochodowymi LED i Xenon HID. Ich popularność sprawia, że ochrona przed odblaskami jest warunkiem bezpiecznej i komfortowej jazdy. ZEISS sprawdził, jak kierowcy reagują na różne rodzaje odblasków oraz jak powłoki soczewek mogłyby załagodzić ten problem.

3. Problemy z widzeniem spowodowane szybkim i częstym ruchem oczu

3. Problemy z widzeniem spowodowane szybkim i częstym ruchem oczu

Pomiary przeprowadzone przez FKFS1 Institute dla ZEISS wykazały, że kierowcy spoglądają w dal przez 97% czasu prowadzenia pojazdu. To bardzo wysoka liczba! Lecz nasze oczy mają także inne zadania. Muszą ciągle i szybko przenosić wzrok z drogi na deskę rozdzielczą oraz na wsteczne lusterko i lusterka boczne. Zazwyczaj nie jest to problemem dla młodych kierowców, ale od wieku 35-40 lat nasze oczy nie zapewniają tak szybkiej akomodacji (dostosowania się) jak w młodości. Pomóc w tym mogą specjalne soczewki, tzw. progresywne. W soczewkach stworzonych z myślą o prowadzeniu pojazdu segmenty do odległości pośredniej oraz dali muszą być wyjątkowo duże, aby umożliwiały szybkie uzyskanie ostrości, gdy wzrok przenosi się z drogi na deskę rozdzielczą przy minimalnym ruchu głowy. ZEISS szczegółowo przeanalizował zachowanie naszych oczu podczas jazdy.1

Jedna para okularów do wszystkiego!

72% użytkowników chciałoby, aby okulary zapewniały doskonałe widzenie nocą, ale jednocześnie nadawały się do użytku całodniowego!2

Trzy życzenia – jedna para okularów: Soczewki ZEISS DriveSafe

ZEISS wcielił w życie powyższe oczekiwania pod postacią nowych soczewek ZEISS DriveSafe, stworzonych z myślą o całodniowym użytkowaniu przez kierowców, którzy dotychczas odczuwali znaczny dyskomfort z powodu trudności z widzeniem. Oczywiście mogą z nich korzystać wszyscy, którzy chcą większej przyjemności z prowadzenia pojazdu.

Rozwiązania ZEISS DriveSafe

  • Dobre oświetlenie = widzenie fotopowe ze zwężoną źrenicą: Duża głębia ostrości, łatwa ocena odległości

    Dobre oświetlenie = widzenie fotopowe ze zwężoną źrenicą: Duża głębia ostrości, łatwa ocena odległości

  • Brak światła (ciemność) = widzenie nocne z rozszerzonymi źrenicami: Mała głębia ostrości

    Brak światła (ciemność) = widzenie nocne z rozszerzonymi źrenicami: Mała głębia ostrości

  • Oświetlenie zmierzchowe = widzenie mezopowe ze zmienną średnicą źrenicy: Wyzwanie dla oczu z powodu zmian w głębi ostrości

    Oświetlenie zmierzchowe = widzenie mezopowe ze zmienną średnicą źrenicy: Wyzwanie dla oczu z powodu zmian w głębi ostrości

Rozwiązanie 1: Technologia Luminance Design® marki ZEISS

Soczewki ZEISS DriveSafe mają zoptymalizowaną konstrukcję, dopasowaną do wielkości naszych źrenic w warunkach słabego oświetlenia. Ich konstrukcja jest także dostosowana w zależności od tego, czy są to soczewki jednoogniskowe, czy progresywne. Efekt? Bardziej komfortowe widzenie podczas jazdy w warunkach słabego oświetlenia.

Mniejsze podrażnienia oka wywołane światłem, takie jak oślepienie i odblaski

Mniejsze podrażnienia oka wywołane światłem, takie jak oślepienie i odblaski

Rozwiązanie 2: Powłoka DuraVision® DriveSafe marki ZEISS

W soczewkach DriveSafe firma ZEISS zastosowała nową, specjalną powłokę antyrefleksyjną, która chroni użytkownika podczas jazdy, kiedy często jest oślepiany rażącym światłem. Powłoka ta zapewnia tę samą twardość i łatwość czyszczenia co powłoki DuraVision®   Premium, ale ma inne właściwości antyrefleksyjne. Powłoka  ZEISS DuraVision® DriveSafe   częściowo odbija wysokoenergetyczną część widzialnego światła niebieskiego, w tym zakres ok. 450 nm. Tym sposobem DuraVision®   DriveSafe redukuje odblaski o nawet 64%2 w porównaniu z wysokiej klasy powłokami antyrefleksyjnymi.

  • W przypadku soczewek z powłoką DuraVision DriveSafe problemy z oślepieniem zgłaszało o 64% mniej kierowców niż w przypadku soczewek ze standardową powłoką antyrefleksyjną o wysokiej klasie przejrzystości.2

Segment do odległości pośredniej większy o nawet 43%, aby zapewnić lepszą ostrość podczas przenoszenia wzroku na deskę rozdzielczą i lusterka. Większy o nawet 14% segment do dali zapewnia szersze pole widzenia drogi.

Segment do odległości pośredniej większy o nawet 43%2, aby zapewnić lepszą ostrość podczas przenoszenia wzroku na deskę rozdzielczą i lusterka. Większy o nawet 14%2 segment do dali zapewnia szersze pole widzenia drogi.

Rozwiązanie 3: Konstrukcja progresywnych soczewek ZEISS DriveSafe

Firma ZEISS opracowała specjalną konstrukcję soczewek progresywnych, dzięki czemu prowadzenie samochodu jest bardziej komfortowe i bezpieczniejsze. Optymalnie zaprojektowane strefy widzenia sprawiają, że oczom łatwiej jest przenosić wzrok z drogi na deskę rozdzielczą i lusterka wsteczne lub boczne. Dzięki temu ograniczono także ruch głowy w poziomie. Jednocześnie strefa bliży soczewek DriveSafe została opracowana tak, aby można było je nosić przez cały dzień – doskonale nadają się do innych czynności, w tym czytania.

W skrócie: Soczewki ZEISS DriveSafe to idealne rozwiązanie do całodziennego stosowania, nie tylko podczas prowadzenia pojazdu. Sprawdzą się w pracy, podczas oglądania telewizji oraz uprawiania hobby.


Udostępnij ten artykuł

  • 1

    Źródło: FKFS (Instytut Badawczy Inżynierii Samochodowej i Silników Samochodowych w Stuttgarcie) to niezależna fundacja powiązana z Uniwersytetem Stuttgarckim. Założony w 1930 r. instytut FKFS jest jednym z największych i najlepszych instytutów badawczych w dziedzinie inżynierii samochodowej, współpracującym z producentami samochodów i dostawcami.

  • 2

    Źródło: Wewnętrze badanie użytkowników (pracownicy CZV w Niemczech), zewnętrzne badanie użytkowników (optycy i konsumenci w Hiszpanii)