Fabryka Volkswagen Samochody Użytkowe we Wrześni została uruchomiona w 2016 roku i jest najnowocześniejszym zakładem produkcyjnym w całej rodzinie VW. Werner Steinert, kierownik ds. jakości, otrzymał zadanie wybrania takiej techniki pomiarowej, aby dorównała nowoczesności samego zakładu. Zdecydował się w pełni wykorzystać potencjał optycznej techniki pomiarowej.
Optyczna kontrola na linii produkcyjnej Volkswagena Craftera
Wyzwanie: 100% kontroli szerokiej gamy modeli
Gdy w 2018 roku produkcja w Polsce ruszyłą pełną parą, z linii montażowej zaczęło zjeżdżać co roku 100 tys. samochodów dostawczych Crafter i MAN TGE. Wg. Wernera Steinerta furgonetka Crafter odniosła sukces rynkowy ze względu na jakość pojazdu, jak i dużą liczbę dostępnych modeli. 60 wersji podstawowych to wybów trzech różnych napędów i czterech możliwych silników, trzy różne długości i wysokości auta. Ta różnorodność sprawia, że samochód będzie odpowiedni dla szerokiej gamy różnych zastosowań - od karetki pogotowia po samochód dostawczy. Aby Crafter zjeżdżał z linii produkcyjnej co 3,5 minuty, potrzebna jest technologia pomiaru na linii produkcyjnej zsynchronizowana z cyklem produkcyjnym część karoserii. Z tego powodu Werner Steinert, który pracuje w VW od 25 lat, poszukiwał „najlepszej na rynku technologii pomiarów in-line 3D opartej na robotach”.
![Dane uzyskane ze stacji produkcyjnych pomagają w optymalizacji procesu produkcyjnego w fabryce. „Gdy widzimy na zdjęciu klej w otworze, po prostu przesyłamy je do odpowiedzialnego za to pracownika, aby zoptymalizować nakładanie kleju. Pozwala to wyeliminować konieczność ponownej obróbki części”. Dane uzyskane ze stacji produkcyjnych pomagają w optymalizacji procesu produkcyjnego w fabryce. „Gdy widzimy na zdjęciu klej w otworze, po prostu przesyłamy je do odpowiedzialnego za to pracownika, aby zoptymalizować nakładanie kleju. Pozwala to wyeliminować konieczność ponownej obróbki części”.]({"small":"https://images.zeiss.com/metrology/successtories/vw-aimax/success-story-vw-aimax-02.ts-1522331519690.jpg?auto=compress%2Cformat&fm=png&ixlib=java-1.1.11&w=640&s=0e28510dd9bad0813840b5d19322c4b8","large":"https://images.zeiss.com/metrology/successtories/vw-aimax/success-story-vw-aimax-02.ts-1522331519690.jpg?auto=compress%2Cformat&fm=png&ixlib=java-1.1.11&w=1280&s=207996293b8802efed696c3e4197af29","medium":"https://images.zeiss.com/metrology/successtories/vw-aimax/success-story-vw-aimax-02.ts-1522331519690.jpg?auto=compress%2Cformat&fm=png&ixlib=java-1.1.11&w=832&s=f94d7bbbf6350271030c1d04c2ecd29d","full":"https://images.zeiss.com/metrology/successtories/vw-aimax/success-story-vw-aimax-02.ts-1522331519690.jpg?auto=compress%2Cformat&fm=png&ixlib=java-1.1.11&w=1920&s=e4bc2fa0de764e7427d8dcd9ea95302c"})
![100% kontroli odbywa się w zakładzie w Polsce. Oznacza to, że każda część karoserii samochodu – od podwozia (na zdjęciu) po panele boczne – przechodzi przez odpowiednią stację pomiarową na linii produkcyjnej. 100% kontroli odbywa się w zakładzie w Polsce. Oznacza to, że każda część karoserii samochodu – od podwozia (na zdjęciu) po panele boczne – przechodzi przez odpowiednią stację pomiarową na linii produkcyjnej.]({"small":"https://images.zeiss.com/metrology/successtories/vw-aimax/success-story-vw-aimax-03.ts-1522331519898.jpg?auto=compress%2Cformat&fm=png&ixlib=java-1.1.11&w=640&s=6fd0e7d4c9f1507d15d845880cbb1c3a","large":"https://images.zeiss.com/metrology/successtories/vw-aimax/success-story-vw-aimax-03.ts-1522331519898.jpg?auto=compress%2Cformat&fm=png&ixlib=java-1.1.11&w=1280&s=9f2ea883bb15d1f10cb755602c2f8b60","medium":"https://images.zeiss.com/metrology/successtories/vw-aimax/success-story-vw-aimax-03.ts-1522331519898.jpg?auto=compress%2Cformat&fm=png&ixlib=java-1.1.11&w=832&s=845d44f740e6edf5a2cb90b8792b2085","full":"https://images.zeiss.com/metrology/successtories/vw-aimax/success-story-vw-aimax-03.ts-1522331519898.jpg?auto=compress%2Cformat&fm=png&ixlib=java-1.1.11&w=1920&s=d7aa93a6e30076a0e61785236996fce5"})
Rozwiązanie: ZEISS AIMax
W polskiej fabryce wykonuje się inspekcje 100% produkcji. Oznacza to, że każda część karoserii - od podwozia po panele boczne - przechodzi przez odpowiednią stację pomiarową w linii. Podwozia różnych modeli różnią się najbardziej i już tylko w tych elementach sprawdzane są dziesiątki charakterystyk, aby upewnić się, że zostały spełnione określone specyfikacje tolerancji. Dzięki kompaktowej konstrukcji głowicy ZEISS AIMax (wysokość: 155 mm, szerokość: 134 mm, długość: 125 mm), można wykonać pomiary w wąskich lub trudno dostępnych miejscach. Połączenie trzech metod pomiaru w jednej głowicy - wieloliniowa triangulacja, przetwarzanie obrazu w skali szarości i analiza cieni - to kolejny plus. "Spawane kołki, których mamy dużo, można zmierzyć tylko in-line za pomocą ZEISS AIMax" - mówi Werner Steinert.
„Chcieliśmy mieć najlepszą na rynku zrobotyzowaną technikę pomiarową 3D na linii produkcyjnej”
Werner Steinert, Dyrektor PWQ-3/1 QS-Analizy/Metrologia we Wrześni
Korzyści: optymalizacja procesów produkcyjnych
Typowy czas pomiaru, łącznie z ruchem robota, nie przekracza trzech sekund na pozycję pomiarową. „Ta prędkość pozwala nam na zbadanie wielu charakterystyk w określonym czasie cyklu, co ogromnie pomogło nam w optymalizacji naszych procesów” - mówi Steinert. Pracownicy codziennie sprawdzają, jak zmieniały się wartości. Największą zaletą wykonywania pomiarów w tym systemie jest to, że kamera na głowicy ZEISS, oprócz wykonania pomiaru, zawsze robi zdjęcie określonej charakterystyki - to pozwala zindetyfikować źródło błędu. Dzięki temu pracownicy mogą zobaczyć, czy klej w odwiertach doprowadził do odchyłki tolerancji i pozwala im zoptymalizować ilość nakładanego kleju. Po pierwszych tygodniach pracy z systemem, Werner Steinert wiedział jedno: „Podejście in-line opłaciło się”. Wszystkie pięć stacji działa doskonale.
![Pracownicy Działu Kontroli Jakości widzą na monitorze, jak blisko wartości granicznej znajdują się parametry. Pracownicy Działu Kontroli Jakości widzą na monitorze, jak blisko wartości granicznej znajdują się parametry.]({"small":"https://images.zeiss.com/metrology/successtories/vw-aimax/success-story-vw-aimax-04.ts-1522331520423.jpg?auto=compress%2Cformat&fm=png&ixlib=java-1.1.11&w=640&s=11145e6186636ecf5a2990d52936cfc9","large":"https://images.zeiss.com/metrology/successtories/vw-aimax/success-story-vw-aimax-04.ts-1522331520423.jpg?auto=compress%2Cformat&fm=png&ixlib=java-1.1.11&w=1280&s=32e70688d18970c5e5d3ce4cd1424af6","medium":"https://images.zeiss.com/metrology/successtories/vw-aimax/success-story-vw-aimax-04.ts-1522331520423.jpg?auto=compress%2Cformat&fm=png&ixlib=java-1.1.11&w=832&s=b9e027dbf02f50d966b8b3cb7038c56e","full":"https://images.zeiss.com/metrology/successtories/vw-aimax/success-story-vw-aimax-04.ts-1522331520423.jpg?auto=compress%2Cformat&fm=png&ixlib=java-1.1.11&w=1920&s=6fc9c6dca67fc45c12748e36421d969b"})