Efektywny pomiar łopat wirnika śmigłowca AgustaWestland skraca czas pomiaru o 50 procent

Obserwacja ruchu, górskie akcje ratownicze, transport, misje wojskowe na lądzie i na morzu: helikoptery są we wszystkich tych miejscach niezastąpione. Podstawę ich możliwości stanowi moc ich wirników.

Jak rozwiązania ZEISS wspierają sukces spółki AgustaWestland:
ZEISS PRO T
ZEISS CALIGO
ZEISS RDS
Osiągnięcia:
  • Skrócenie cyklu pomiarowego o 50%

Efektywny pomiar łopat wirnika śmigłowca

O kliencie

Silnik helikoptera musi unosić w powietrzu tony ładunku. Kluczową rolę odgrywają elastyczne materiały złożone i optymalny aerodynamiczny kształt wirników nośnych. Nowoczesne wirniki nośne przyczyniają się również do redukcji hałasu i obniżenia zużycia paliwa. Ich profile i powierzchnie stanowią doskonałe pole do popisu dla pomiarów powierzchni zakrzywionych i swobodnych. Zgodność z tolerancjami gwarantuje, że wirniki nośne zawsze gwarantują optymalne wznoszenie przy różnych prędkościach.

Zadanie

Zakład produkcyjny AgustaWestland w Anagni we Włoszech od ponad 20 lat mierzy łopaty wirników nośnych śmigłowców, używając maszyny wysięgnikowej SMM-MT firmy ZEISS. W 2008 r. firma AgustaWestland zamówiła w Carl Zeiss maszynę wysięgnikową PRO T wyposażoną w głowicę skanującą VAST XXT TL2 na przegubie uchylno-obrotowym RDS z technologią CAA (Computer Aided Accuracy) i oprogramowaniem pomiarowym CALYPSO (typu CAD) z opcją Curve. To kompleksowe rozwiązanie zastąpi maszynę SMM-MT.

Rewolucja

Instalacja nowej maszyny pomiarowej to rewolucja w firmie. W przeszłości łopata wirnika nośnego była ustawiana na krawędzi prowadzącej. Nowy proces pomiarowy za pomocą maszyny PRO pozwala technikom oprzeć łopatę wirnika nośnego na jej spodniej części. Chociaż zmiana sposobu pomiaru oznaczała zarzucenie 20-letniej metody pomiarowej, to przyniosła ona wiele korzyści. Dzięki specjalnemu systemowi mocowania dwie łopaty wirnika nośnego można umieścić jedna nad drugą i zmierzyć je jednocześnie. Ułatwia to pomiar całego profilu aerodynamicznego łopaty wirnika nośnego: jej części dolnej, górnej i krawędzi prowadzącej. Co więcej, w firmie przestawiono się na używanie głowicy skanującej VAST XXT umieszczonej na przegubie RDS.

O spółce AgustaWestland

AgustaWestland, angielsko-włoski producent śmigłowców, którego właścicielem jest włoska Finmeccanica, jest kompleksowym dostawcą na rynku śmigłowców. Projekty, konstrukcja, produkcja i możliwości integracji systemów wiropłatowych, doświadczenie w branży szkoleniowej i nastawione na potrzeby klientów rozwiązania zintegrowanego wsparcia operacyjnego pozwalają firmie zapewniać klientom wojskowym i cywilnym na całym świecie niezrównaną zdolność wypełniania zadań. Fachowa wiedza firmy zapewnia użytkownikom na całym świecie najwyższej klasy pomoc w wypełnianiu misji.